maanantai 25. syyskuuta 2017

R&A 30: Rakkautta ja kotimaista (2/3)

Rakkautta ja anarkiaa -juttusarjan toinen postaus koskee näkemiäni kotimaisia elokuvia. Yleisesti ottaen ei voi sanoa muuta, kun että kotimainen elokuva alkaa vihdoin löytää omaa ääntään. Nykyään se kestää hyvin vertailun ulkomaisten elokuvien kanssa. Vihdoinkin! Suomalainen elokuva elää ja voi paremmin kuin koskaan.



11. Ikitie (2017)
Ohjaus: AJ Annila
Pääosissa: Tommi Korpela, Sidse Babett Knudsen, Hannu-Pekka Björkman, Sampo Sarkola

Minut tuntevat ihmiset tietävät kuinka paljon rakastan tätä elokuvaa. Yksi kaikkien aikojen parhaista kotimaisista elokuvista. Antti Tuuri on luonut käsittämättömän katsauksen historiaan. Voit lukea kattavan arvioni Episodista täältä.

12. Kaiken se kestää (2017)
Ohjaus: Visa Koiso-Kanttila
Pääosissa: Pihla Viitala, Antti Luusuaniemi, Vili Saarela, Olavi Angervo

Kaiken se kestää on ainutlaatuinen kuvaus Oulusta 1970-luvulta. Aiemmin dokumentaristina tunnettu Visa Koiso-Kanttila luo ällistyttävän katsauksen omiin lapsuuden maisemiinsa. Hänen dokkaritaustansa näkyy siinä suhteessa, että hän luottaa luonnolliseen ilmaisuun, rakentaen erittäin tarkasti elokuvan koko miljöön.

Elokuva on täynnä hienoa näyttelijäntyötä jokaiselta mukana olevalta. Tomi Enbuska on minulle uusi tuttavuus, ja erittäin tervetullut kotimaisen elokuvan kentälle. Pihla Viitala tekee ällistyttävän ja riipivän roolityön, kuten Antti Luusuaniemikin. Lapsinäyttelijöistä puhumattakaan. Upea elokuva, yksi vuoden parhaista. Haastattelin ohjaajaa Film-O-Holicille, haastattelun voi lukea täältä.


13. Kuudes kerta (2017)
Ohjaus: Maarit Lalli
Pääosissa: Pihla Viitala, Antti Luusuaniemi

Kuudes kerta on mukiinmenevä, mutta niin kovin kliseinen kaikin puolin. Käsikirjoitus toimii ajoittain hyvin, mutta kompastelee niihin tavanomaisiin juonikuvioihin ja repliikkeihin. Miksi elokuva on tehty? Selkeästi viihteen vuoksi. Kunnes se lopussa päättääkin olla jotain ihan muuta.

14. Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset (2017)
Ohjaus: Hannaleena Hauru
Pääosissa: Inka Haapamäki, Rosa Honkonen, Tiitus Rantala

No nyt. Olin hyvin ennakkoluuloinen elokuvaa kohtaan, mutta ei olisi kannattanut. Magian rajamailla liikkuva Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset on jännittävä kotimaiseksi elokuvaksi. Kuinka tämä elokuva on mennyt läpi? En tiedä, mutta hyvä niin. Se tuo elokuvakenttään kaivattua vaihtelua ja omalaatuisuutta.

Elokuvalla on omat heikkoutensa, mutta toisaalta se on parhaillaan silloin kun se osaa yllättää. Paikoin teos puudutti, mutta onnistui tuomaan uutta näkökulmaa tuoreella tavalla jo satoja kertoja läpikäytyihin teemoihin. Luontevasta dialogista täydet pisteet. Näitä lisää!


15. Maailman viimeinen kirjakauppa (2017)
Ohjaus: Rax Rinnekangas
Pääosissa: Hannu-Pekka Björkman, Nacho Angulo, Boris Koneczeny, Kaisa Kukkola

Tämä kiinnosti hyvin paljon. Auteur Rax Rinnekankaan Maailman viimeinen kirjakauppa kuulostaa paperilla erittäin mielenkiintoiselta. Elokuva myös näyttää komealta, mutta mielestäni ideaa/käsikirjoitusta olisi pitänyt vielä kehittää. Tehdä ikään kuin loppuun asti.

Oli jännittävää kun elokuvassa kuultiin neljää eri kieltä, ja ns. sujuvaa kommunikointia keskenään kielimuurista huolimatta. Ideasta täydet pisteet, toteutus hieman hapuili. Joka tapauksessa täydet pisteet tärkeästä tärkeästä ajatuksesta. Jokaisen kirjallisuuden ystävän tulisi nähdä tämä.

Olisin voinut esitellä elokuvan myös dokumenttiosiossa, mutta tämä oli vähän niin ja näin.


16. Miami (2017)
Ohjaus: Zaida Bergroth
Pääosissa: Krista Kosonen, Sonja Kuittinen, Janne Reinikainen

Tässä on toinen elokuva, johon minulla oli suuret ennakkoluulot. Ne osoittautuivat täysin vääriksi, sillä Miami on jälleen yksi vuoden parhaita elokuvia. Näyttelijäntyö on hillittömän hienoa, käsikirjoitus on kekseliäs ja tuore. Miamia katsoessa yleisö ei kulje edellä, vaan tarinan perässä.

Zaida Bergrothille shout out, haluan nähdä häneltä paljon lisää tämän johdosta. Parasta tässä oli se, että itselle tärkeimmän teeman sai pomia lukuisten joukosta. Oli perhe, rakkaus, pelko, menestys ja niin edelleen. Upeaa näyttelijäntyötä alusta loppuun. Kaikilta.


17. Puhtaus ja vaara (2017)
Ohjaus: Elina Talvensaari
Pääosissa: Vilja Autiokyrö, Ilona Pukkila, Tanja Heinänen

Tämä elokuva olisi periaatteessa ollut dokumentti, mutta toteutustapansa vuoksi halusin pistää sen mielummin tähän. Puhtaus ja vaara on myös paperilla kiinnostava: prostituoidut pääsevät ääneen ja puhuvat vaarallisesta ammatistaan. Prostituoituja ei kuitenkaan esiinny omalla naamallaan, vaan näyttelijät tulkitsevat, esittävät prostituoitujen puheet.

Toteutustapa on periaatteessa hyvä, annetaan kasvot heille ketkä jäävät niin usein kasvoittomiksi, mutta lässähti kuvatessa. Enkä ole ollenkaan varma niistä projektori-heijastuksista. Ei elävöittänyt kuvaa, tai tuonut siihen mitään lisää, vaan näytti halvalta. Jos ideaa olisi jalostanut, se olisi toiminut paremmin.

18. Rendel (2017)
Ohjaus: Jesse Haaja
Pääosissa: Kristofer Gummerus, Rami Rusinen, Matti Onnismaa, Alina Tomnikov

Suomen ensimmäinen supersankarielokuva jakaa mielipiteet. Toisaalta se on hyvin suomalainen indie-elokuva, toisaalta melko uraa uurtava teos. Käsikirjoitus ontuu hieman ja sitä teroittamalla siitä olisi saanut jo aika hyvän. Elokuva kannattaa kuitenkin käydä katsomassa, mieluiten elokuvissa jos se yhtään kiinnostaa.

Rendel näyttää hyvältä ja kuvaus on huippuluokkaa. Onhan elokuva kliseinen, mutta toisaalta siinä on jotakin mikä saa katsomaan pidemmälle. Ehkä kyseessä on se, että itse supersankari jää elokuvassa hieman taka-alalle pahiksen tieltä? Kuten ohjaaja ja hahmon luoja Jesse Haaja sanoo haastattelussani Film-O-Holicille, tämä on Rotikan elokuva.


19. Toivon tuolla puolen (2017)
Ohjaus: Aki Kaurismäki
Pääosissa: Sherwan Haji, Sakari Kuosmanen, Simon Hussein Al-Bazoon

Suomessa suurin osa kriitikoista teilasi tämän Aki Kaurismäen viimeisimmän mestariteoksen. Itse taisin olla ensimmäinen, joka antoivat tälle täydet viisi tähteä. Kannattaa lukea pitkä arvioni oheisesta linkistä Episodin sivuilta.

Maailmalla Toivon tuolla puolen palkittiin mm. Berliinin Hopeisella karhulla parhaasta ohjauksesta, sekä FIPRESCI:n palkinnolla vuoden parhaana elokuvana. Kriitikoiden kakkossijalle jäi vuoden parhaan elokuvan Oscarilla palkittu Moonlight.


20. Tom of Finland (2017)
Ohjaus: Dome Karukoski
Pääosissa: Pekka Strang, Lauri Tilkanen, Jessica Grabowsky

Elokuvalta tavoiteltiin budjettiinsa nähden ehkä vähän liikaa. Pekka Strang tekee hienon roolityön Touko Laaksosena ja toisaalta Dome Karukosken ohjaus ei petä. Tom of Finlandissa on silti jotakin, mikä jättää elokuvan hieman taka-alalle.

Myös Lauri Tilkanen antaa elokuvassa parastaan. Elokuva oli tärkeä tehdä. Jälleen, arvioni Episodissa täällä.


21. Tyttö nimeltä Varpu (2016)
Ohjaus: Selma Vilhunen
Pääosissa: Paula Vesala, Linnea Skog, Lauri Maijala

Viime vuoden suurinpia yllättäjiä, Selma Vilhusen kokopitkä Tyttö nimeltä Varpu kilpaili Pohjoismaisen elokuvan palkinnosta. Paula Vesala tekee hyvän roolityön mahtavan Linnea Skogin hahmon äitinä, mutta show'n varastaa silti mahtava Lauri Maijala. Kaunis ja intiimi tarina.

Bonus: Myrskyn jälkeen (tv, 2017)
Ohjaus: Leea Klemola
Pääosissa: Kaarina Hazard, Antti Holma, Mikko Roiha

Bonuksena kerron mielipiteeni myöhemmin tv:ssä nähtävän Myrskyn jälkeen -sarjan ensimmäisestä jaksosta. Mahtavan Kaarina Hazardin ja Leea Klemolan käsikirjoittama satiirinen sarja Suomesta ja Suomen poliisista. Hazard näyttelee pääosaa sarjassa ja kuinka upea hän onkaan! On suuri sääli, ettei Hazardia nähdä useammin elokuvissa tai sarjoissa. Ensimmäisen jakson perusteella asiansa maaliin hoitaa myös Mikko Roiha, sekä aina yhtä mainio Antti Holma.

Myrskyn jälkeen on omaperäinen ja tervetullut lisä kotimaisten sarjojen kaanoniin. Ei ole puiseva, vaan kekseliäs. Ei imitoi tai apinoi mitään, vaan seisoo omilla jaloillaan.


R&A 30 -juttusarja jatkuu seuraavassa blogipostauksessa.

Lue edellinen osa dokumenteista ja seuraava osa ulkomaisista.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti