Tyhjiö / Kuva: Bufo |
Näyttelijä-kirjailija
Hannu-Pekka Björkmanin viisivuotinen professuuri
Teatterikorkeakoulussa sai päätöksensä vuoden alussa. Kahdesti
Jussilla palkittu Björkman on yksi Suomen kiitetyimpiä
näyttelijöitä, niin kriitikoiden kuin katsojienkin keskuudessa. Ei
siis ole mikään ihme, että Björkmanille tarjottiin kiinnitystä
Suomen Kansallisteatterista.
Björkman tarttui
tarjoukseen ja marraskuun lopusta lähtien hänet voi nähdä
pienellä näyttämöllä ensi-iltansa saavassa Fjodor
Dostojevskin klassikossa Karamazovin veljekset, jonka
dramatisoinnista ja ohjauksesta vastaa Samuli Reunanen.
Valkokankaalla
Björkman nähtiin aiemmin tänä syksynä sivuosassa Aleksi
Salmenperän vaikuttavassa Tyhjiössä, kun taas hieman
ennen vuoden vaihdetta pääroolissa Kari Hotakaisen
romaanista innoituksensa saaneessa Ihmisen osassa, jonka
puolestaan on ohjannut Juha Lehtola.
Istuin Björkmanin
kanssa alas elokuun puolessa välissä, Kansallisteatterin syyskauden
avajaisissa. Keskustelumme käsitteli suurilta osin Dostojevskia ja
taidetta, mutta myös yhteiskuntaa ja ihmisyyttä.
Mitä Dostojevski merkitsee sinulle?
Dostojevski on ollut
lempikirjailijoitani vuosia. Olen kirjoittanut hänestä paljon,
esimerkiksi Siltala Kustantamolta tuli toissa vuonna kirja johon
kirjoitin esseen Dostojevskin Siperian vuosista Venäläisen
kirjallisuuden seuran luentojen pohjalta. Siitä ei ole suomeksi
oikeastaan paljon mitään, siitä hänen rikoksestaan ja
rangaistuksestaan, kun hänet tuomittiin vallankumouksellisena
Siperiaan ensin vankileirille ja sieltä asepalvelukseen ”paholaisen
hiekkalaatikoksi” kutsuttuun paikkaan. Se oli sellaista
tutkimustyötä.
Karamazovin veljekset / Kuva: Tommi Mattila |
Näyttämöllä olen näytellyt
Kansallisteatterissa Janne Reinikaisen ohjaaman Idiootin
ja Kristian Smedsin kanssa oli Rikoksen ja rangaistuksen
pohjalta tehty sovitus Müncheniin.
Karamazovin veljekset oli
Dostojevskin viimeinen teos – ei hassumpi perintö. Mihin luulet,
että teoksen valtaisa klassikkoasema perustuu?
Karamazovin veljekset on
synteesi kaikesta siitä mitä Dostojevski halusi sanoa. Siinä hän
keskustelee itsensä kanssa eniten - eli väittää jotakin, väittäen
samantien itseään vastaan - kaikki hänen hahmonsa ovat oikeastaan
tällaisia... En voi lukea Dostojevskia ottamatta häntä persoonana
ja ajattelijana jokaiseen rooliin. Mihail Bahtin, joka
kirjoitti kuuluisan tutkimuksen Dostojevskin poetiikan ongelmia,
loi käsitteen polyfonia, eli moniäänisyys.
Kaikki Dostojevskin hahmot
keskustelevat sekä itsensä, että toistensa kanssa. Samalla
Dostojevski keskustelee siinä, väittelee itsensä kanssa. Uskon
kysymykset, vallankumouksen kysymykset, sosialismin kysymykset,
katolisuus, suhde katolisuuteen, ulkoeurooppalaisuuteen,
eurooppalaisuuteen ylipäätään. Se on valtava vyyhti. Mikä oli
kysymys? Haha.
Se oli, että mihin Karamazovin
veljesten klassikkoasema perustuu.
Luultavasti se perustuu juuri tähän.
Se on niin vahvaa draamaa. Kalle Holmberg, joka oli kummini
ortodoksisessa kirkossa, sanoi että Dostojevski on maailma paras
dramaatikko, vaikkei kirjoittanut yhtäkään näytelmää.
Kuulostaa, että Dostojevski on
ollut sinulle henkilökohtaisesti tärkeä.
Kyllä. Dostojevski ylipäänsä
henkilönä, en esimerkiksi voi laittaa hänen romaanejaan viivalle.
Yhtä hyvin voisin laittaa kärkeen Idiootin tai Rikoksen
ja rangaistuksen tai Karamazovin. Karamazov on
minulle kuitenkin tuntemattomin, koska en ole sitä koskaan tehnyt
tai vielä kaivautunut siihen, toisin kuin näihin kahteen muuhun.
Siellä on vielä paljon löydettävää.
Suuria kysymyksiä tunnutaan
välteltävän nykyään. Harvoin kuullaan puhuttavan sielusta tai
moraalista - tai edes taiteesta taiteena. Monesti ulkoiset puitteet
ovat kunnossa, mutta sisältö uupuu. Mitä ajattelet siitä?
En täysin allekirjoita tuota, mutta
tietysti tämä aika on nyt sellainen, että suuret kysymykset ovat
koko ajan meidän päällämme. Eli siis suhde luontoon - sitä
taiteessa on ryhdytty käsittelemään, suhde kaikkeen mikä on
ei-inhimillistä, eli kaikkiin muihin elämän muotoihin, niitä on
ryhdytty tutkimaan kyllä ja tekemään esityksiä. Mutta samaan
aikaan sitten tämmöiset sielulliset kysymykset, heillä jotka tänä
päivänä uskovat vielä sieluun, jäävät vielä osittain kaiken
tämän varjoon.
Nämä suuret huolet ikään kuin
tuottavat ennemmin ajatuksen kuinka me säilymme ihmiskuntana
hengissä, eikä enää sitä kuinka minun
sieluni säilyisi. Yksityinen huoli on kääntynyt kollektiiviseksi
huoleksi. Se voi olla yksi syy. Suomalainen kotifilosofimme [Georg
Henrik] von Wright kirjoitti hyvin kun hän pohti,
että mikä asia Dostojevskissa pitäisi nimenomaan muistaa ja
edelleen pohtia: vain tämän kaltainen sivilisaatio kuin meillä
mahdollistaa todellisen barbarian. Olemme ikään kuin ajautuneet
siihen tilanteeseen. Meidän sivilisaatiomme on tuottanut todellisen
barbarian, eli kaiken hyväksikäytön. Ja se on yksi asia mistä
Dostojevski koko ajan varoitti.
Eli hän näki kaiken ennalta?
Hän näki. Hän näki myös Venäjän
vallankumouksen ennalta. On vanha ajatus, että sivilisaatio ei takaa
ihmiselle hyvinvointia, se vain moninaistaa vaihtoehtoja, mutta
that's it. Kukaan ei sano, että sivilisaatio tuottaisi erityisesti
hyvyyttä. Ja nythän me olemme nähneet, että no, eihän se ole
tuottanut. Kaikki on enemmän tai vähemmän päin persettä!
[Naurua.]
Karamazovin veljekset / Kuva: Tommi Mattila |
Eli et usko sivilisaation tuottavan
ihmisen hyvinvointia?
En usko, en. Kaikki muutokset mitä
ihminen tekee, mukaan lukien ulkoiset muutokset ihmisen yksittäisessä
elämässä, eivät auta häntä tekemään todellista muutosta. Se
on vain olosuhteen muutos, ihmisen muutoksen pitäisi aina alkaa
sielullisten rakenteiden muuttamisesta ja se on kovaa hommaa. Se on
kovinta hommaa mitä ihminen voi tehdä.
Näetkö sen mahdollisena tämän
päivän yhteiskunnassa?
Kyllä näen sen mahdollisena, mutta se
on yksinäisyydessä tehtävää työtä.
Eli yhteisön etu on se, että...
Jokainen muuttaisi sielulliset
rakenteensa. Dostojevski viittaa siihen paljon, Karamazovissa
on esimerkiksi vanhus Zozima, ortodoksisen luostarin viisas näkijä,
joka opettaa: ”Pelasta itsesi niin tuhannet ympärilläsi
pelastuvat.”
Teit myös vastikään roolin Minna
Leinon ohjaamassa näytelmässä Vanhat mestarit, jonka yhtenä
ydinkysymyksenä on taiteen merkitys. Mitä taide on sinulle?
Taide on hengellisen transformaation
väline, se on yksi parhaita keinoja pelastaa itsensä.
Taiteen tekeminen vai sen
kuluttaminen?
Molemmat, jos puhutaan oikeasti
taiteesta eikä viihteestä.
Voiko viihde olla taidetta?
Ei siinä määrin jos sillä on vain
kaupalliset tavoitteet. Ei voi olla. Se nykyään naamioidaan vaan...
Viihde usein naamioituu taiteeksi ja sanotaan, että se on yhtä
arvokasta, mutta ei se ole. [Björkman
nauraa.] Minä olen aika jyrkkä tässä.
Olen hieman samoilla linjoilla,
haluaisin keskustella siitä lisää. Mihin perustat ajatuksen ettei
viihde ole niin arvokasta?
Viihde tarjoaa ihmisille sellaista
pinnallista tunteiden kuljetusta joka on hyvin laskelmoitua, mutta se
ei tarjoa katharsista, eli sitä järkytystä ikään kuin, joka
kuuluu siihen että ihminen muuttuu, mahdollisuutta siihen henkiseen
transformaatioon. Jos ihmistä pyytää mainitsemaan jonkun
taideteoksen mikä on tehnyt vaikutuksen, ihmiset muistavat yleensä
yhden tai kaksi, kirjan tai elokuvan. Ja yleensä siihen on liittynyt
kokemus, että maailma näyttäytyy vähän toisenlaisena.
Suurimmasta osasta me unohdamme mitä olemme nähneet, eivätkä ne
jätä meihin mitään jälkeä. Se katharsis on siellä ytimessä
järkyttääkseen, jonka jälkeen ihminen kokee helpotuksen ja sitten
ihminen parhaimmassa tapauksessa muuttuu. Jos emme usko siihen
taiteen tuoman transformaation mahdollisuuteen, niin sitten me olemme
vähän pulassa sen asian kanssa.
Kaupallisuudesta tulee mieleen
Hollywood...
No, murrosikäisille tehtyjä elokuvia.
Et pidä niitä taiteena?
[Björkman nauraa.]
Vanhat mestarit / Kuva: Mitro Härkönen |
En todellakaan. Ne on aivan huttua. No,
on siellä toki tehty ja välillä tehdään hyviä yrityksiä, mutta
onhan ne murrosikäisille suunnattuja suurin osa. Netflixin ostin
vasta muutama viikko sitten ja olen yrittänyt katsoa niitä
elokuvia. Osasta pidän, mutta onhan se hyvin kaavamaista...
Kaavamaisesti tehty taide ei tarjoa meille yllätystä, tartumme
siihen koska tiedämme mitä siinä tapahtuu. On kiva kun tapahtuu
rikos, on kivaa kun roistolle lopuksi kostetaan. Me tunnemme sen
kaavan, me turrumme siihen ja haluamme nähdä sen kaavan... Mutta
sitten kun tarjotaan jotain muuta, ihmiset sanoo Ӏh, vaikee...
Vaikee... Tässä on nyt jotain vaikeeta...” [Björkman nauraa.]
Millä tavalla vaikeeta? Miksi se on vaikeeta?
Tarvitseeko taidetta ymmärtää?
Ei! Taide voi olla taidetta taiteen
vuoksi. Taide on mysteeri joka ei selviä, koska mysteeriä ei pysty
selittämään. Se on ihan sama asia mun mielestä. Mysteeri ei
selitä itseään, ei taiteen tarvitse selittää itseään. Toki
ymmärrän sen vaatimuksen, mutta en ymmärrä miksi sitä pidetään
niin kovin monimutkaisena. Taiteeseen voi suhtautua myös kevyemmin
kuin vain niin, että: ”En ymmärrä, mä en ymmärrä, tämän
täytyy olla huonoa kun mä en ymmärrä”.
Onko yhtään Hollywood elokuvaa
josta olisit viime aikoina pitänyt?
[Seuraa 20 sekunnin hiljaisuus, jonka rikkoo hilpeä nauru.]
[Seuraa 20 sekunnin hiljaisuus, jonka rikkoo hilpeä nauru.]
Hiljaista tuli. Ne on niin vanhoja.
Kyllä minä Taru sormusten herrasta ostin, mutta tykkään
seikkailuelokuvista. Ne ovat hienosti tehtyä viihdettä. Mitä olen
nähnyt viimeeksi? Katson niitä kyllä jonkin verran, mutta enemmän
muita elokuvia. Eurooppalaisia elokuvia. Vanhoja elokuvia.
Mikä inspiroi sinua?
Kuvataide ja kirjallisuus inspiroi
valtavasti, niitä tutkimalla ja niistä kirjoittamalla saan sisältöä
näyttelemiseenikin. Näen taiteet sillä tavalla vanhanaikaisesti
parallelleina, yhtä arvokkaina kaikkia, ja niitä tutkimalla...
Yritin Teatterikorkeakoulussakin aina sanoa, että tutkikaa
kuvataidetta ja lukekaa erilaista kirjallisuutta, että ne auttavat
teitä tässä vaikka se tuntuu oudolta, mutta se laajentaa teitä
koko ajan mitä enemmän te tunnette.
Kun Teatterikoulusta valmistuttua menin
ensimmäiselle kiinnitykselleni Lahden Kaupunginteatteriin aikoinaan,
ajattelin, että näytteleminen on tällaista kipuamista ihmisyyden
portailla, jatkuvaa initiaatioriittiä... Ja sitten tuli vastaan
ettei se olekaan, voi olla ihan hölmöjä juttuja ja - ihan nyt voi
sanoa - tällaista viihteellistä huttua. Kyllästyin siihen aika
nopeasti, kahdessa vuodessa. Minulla oli sellainen olo etten tiedä
mitään ja ryhdyin sitten systemaattisesti Lahden
kaupunginkirjastosta lainaamaan ja lukemaan, sekä katsomaan
elokuvia. Sitten se kuvataidekin tuli vastaan, josta olin hirveän
kokematon.
En väitä olevani onnellinen, enkä
usko onnellisuuden käsitteeseen ihmisen perustavaa laatua olevana
päämääränä elämässä, mutta tiedollinen asennoituminen
elämään voi taata ihmiselle onnellisen elämän. Eli tiedon
kerääminen.
Et usko onnellisuuteen, mutta uskot
hengellisyyteen. Kuinka se on vaikuttanut taiteeseesi?
Aika paljon. Dostojevski on
proosakirjailijana ihan siellä ytimessä. Dostojevskin kysymys, jota
hän kysyy lukijoilta ja itseltään koko ajan on, mihin sinä uskot?
Mihin minä uskon?
Myös työhön asennoituminen on
tietyllä tavalla tullut sen hengellisyyden kautta, joka on kauhean
tärkeää, elämään ja työhön suhtautuminen. Sen arvokkuuden
näkeminen, eikä ainoastaan se vaan myös sen työn pyhittäminen,
joka on ihan tällainen luostarista tullut.
Mitkä taidekokemukset ovat viime
aikoina koskettaneet sinua?
Olin kesällä Madridissa ensimmäisen
kerran elämässäni - tai toisen kerran, mutta ekalla kerralla olin
niin nuori etten tajunnut mistään mitään - ja kävin Prado
-museossa ja Thyssen-Bornemiszassa. Toisessa vietin kuusi, toisessa
seitsemän tuntia. Niin hienoa taidetta, etten ole pitkään aikaan
nähnyt. Voisi sanoa, että molemmat menivät Euroopan museoiden
listaykkösiksi. En ole oikeastaan yhtä hienoja nähyt: Thyssen
vähän käsitettävämpi tai hallittavampi, yhdellä kahvilla
selvisi, mutta Pradossa meni kaksi taukoa. [Naurua.]
Kirjallisuudessa on paljon sellaisia
asioita jotka tekee vaikutuksen. Omaan kirjoittamiseen liittyen
kesällä, yllättävän vanha kirja Erasmus Rotterdamilaisen
Tyhmyyden ylistys 1500-luvulta. Tuo Tyhmyyden ylistys
osui kyllä niin hyvin tähään aikaan, se miten hän puhui
ihmiskunnasta.
Ihmisen osa / Kuva: Bufo |
Sykli toistaa itseään?
Toistaa itseään, tuli sellainen olo
kun sitä kirjaa luki, että Erasmus Rotterdamilainen on silloin
puhunut samoista asioita kuin nyt puhutaan. Tästä kirjasta on aika
kauan eikä kukaan ole oppinut mitään.
Kukaan ei varmasti ole sitten
lukenut sitä kirjaa.
Todennäköisesti ei, sitä haukuttiin
kovasti kun se ilmestyi, ihmiset loukkaantuivat hänelle.
Nyt on ollut suuresti esillä
taiteilijat, jotka eivät ole olleet ihmisinä kovin mukavia.
Populaarimmista taiteista voi mainita ainakin Jouko Turkan, Alfred
Hitchcockin ja Ingmar Bergmanin. Onko suuri taideteos toisia
taiteilijoita tärkeämpi?
Tarkoitatko jos heitä kohdellaan
huonosti? Mielestäni ei, se ei voi pyhittää keinoja. Ja tätä on
niin paljon ollut, nyt se on noussut pinnalle. Jos katsomme
historiaa, voimme nostaa esiin kuinka siitä tuli hieno. ”Siitä
tuli hieno, katso miten hieno siitä tuli vaikka heitä kohdeltiin
huonosti.” Mutta eihän se niitä ihmisiä niiltä traagisilta
kohtaloilta pelasta. Yksilön kohtalo on sitten se mikä siinä
unohtuu. Joku on saattanut menettää elämänsä, terveytensä tai
mielenterveytensä. Jos nyt joutuisi siihen tilanteeseen niin en
suostuisi siihen. Eikä nuoret onneksi suostu siihen enää,
toivottavasti. Simputukseen.
Eli ihminen on taiteen edessä
tärkeämpi?
On, ehdottomasti. Jos pitäisi valita,
niin kyllä valitsisin ihmisen.
Kuinka näiden ihmisten kohdalla
tulisi toimia? Ajatellaan vaikka Kevin Sapceya. En tosin tiedä mitä
mieltä olet hänestä näyttelijänä.
Pidin hänestä. Tai pidän.
Kuinka mielestäsi hänen
tapauksessa pitäisi toimia? Tulisiko koko henkilö unohtaa ja
mitätöidä hänen taiteelliset saavutuksensa?
Ei mielestäni, missään tapauksessa
ei... Se on erikoinen rangaistus. Ikään kuin ihminen ei voisi
muuttua ja katua.
Uskot katumukseen?
Uskon katumukseen. Silloinhan meidän
pitäisi hylätä kaikki ihmiset. Unohtaa kaikki ihmiset, jotka ovat
joskus tehneet jotain pahaa. Olen aina puhunut sellaisesta pahuuden
mittakaavasta - että me jotka osoitamme sormella ja syytämme näemme
harvoin, että olemme omissa teoissamme vain eri mittakaavassa. Se
voi olla eri skaala, mutta silti pahuutta.
Voiko taide nostaa meidät ylös
tästä välinpitämättömyyden ja toistemme halveksunnan suosta?
Kunpa voisikin. Aika ajoin se voi,
mutta jos se todella voisi tehdä sen niin kai tämä maailma olisi
toisessa tilassa. Tai sitten jos ihmiset olisivat kuunnelleet ja
kuulleet paremmin, mutta toisaalta ei taiteilijallekaan voi antaa
sellaista asemaa, muiden opettamista. Ei se ole taiteilijan homma.
Kaikki opettaminen tapahtuu rivien välissä, jos se tapahtuu, mutta
kaikki opettaminen... Ei taiteilijalla voi sellaista asemaa olla,
eikä sellaista pidä ottaa. Tietoa ja näkemyksiä voi jakaa, mutta
ei missään tapauksessa osoittaa sormella.
Ihmisen osa / Kuva: Bufo |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti