Kansanopiston säästöjen vuoksi oppilaat joutuvat jakamaan huoneensa / Kuva: Nana Turunen |
Lähtökohtaisesti suhtaudun hyvin skeptisesti ryhmälähtöisiin teatteriesityksiin. Eheä kokonaisuus ja toimiva kirjallinen ilmaisu jää helposti puolitiehen. Lahden kansanopiston teatterikoulutuksen Vapauttakaa Kuningas Oidipus! oli kuitenkin puhdasta (kirjaimellisesti) laatua alusta loppuun.
Esitys oltiin jaettu kolmeen osaan ja takapuoli hilattiin väliajalle jopa kahdesti. Koska olen likainen hölmö, unohdin ensi-iltajuhlahumussa käsiohjelmani koululle, enkä pysty tarkastamaan tiettyjä asioita täältä kuningas Onnibussista käsin. Toisaalta, ehkä siellä ei ole tämän kirjoituksen kannalta mitään tärkeää tietoa.
Jos kuvasin Lahden ykkösten viime vuotista Reviisoria jazziksi, Oidipus oli kuin runo. Kaikessa paikottaisessa groteskiudessaan ja ratkaisuissaan. Ironista, että juuri eilen sain julkaistua tekstini Kansallisteatterin Tabusta, jossa on paljon samoja elementtejä tämän teoksen kanssa. En halua lähteä niitä erittelemään, koska saattaisin pilata joiltakin katsojilta mahdollisia yllätysmomentteja.
Timo Raita on ohjannut jälleen suuren, toimivan kokonaisuuden. Eivätkä aiheet tälläkään kertaa ole kevyitä taikka helppoja. Luulen, että Raita on parhaimmillaan suurten kysymysten äärellä - vähäpätöinen hilipatihippa saattaisi turhauttaa ja kahlita hänen taiteellista vapauttaan. Arvostan häntä ja hänen pedagokiikkaansa hyvin korkealle. (Vaikka saatan olla jäävi sanomaan sitä, ottaen huomioon että opiskelin hänen ensimmäisellä vuosikurssillaan Lahdessa pari vuotta sitten.)
Esitys oli myös loistavasti apuohjattu.
Taisin nähdä Raidan kolmannen vuosikurssin ensimmäistä kertaa näyttämöllä. Kuulopuheet pitivät paikkansa: ryhmä on erittäin kova ja kunnianhimoinen. Tapojeni mukaan en haluaisi erityisesti mainita ketään nimeltä, koska se poissulkee niin monia muita. Varsinkin nyt, kun ei ole käsiohjelmaa, josta luntata kuka kukin on. Saattaa olla, että tutustuin viime yön tunteina myös niihin loppuihin keitä en tunne, mutta saatoin olla, sanalla sanoen, lärvit. (Ja miten lahjojen jako voi kestää neljään yöllä? Kaikilta teiltä kyllä lahjoja löytyy.)
"Täytyy kai sit pitää ne enskabileet ylätuvassa" / Kuva: Antti Turunen |
Vapauttakaa Kuningas Oidipus! yhdisti historiallisen kreikkalaisnäytelmän tämän päivän Suomeen ja maailmaan, sekä Lahden kansanopistoon itseensä.
Punaiset ja valkoiset taistelevat sisällissodan aikaisessa Suomessa, myös vitivalkeassa Lahden kansanopistossa. Kaikkihan tietävät miten siinä kamppailussa kävi. Häviäjillä ei ollut sijaa jäädä voittajien kanssa tähän maailmaan.
Esitys vertaa myös tuhoutuneita kulttuureita ja maailmaa tänään. Tuntuu siltä, ettei mitään ole tehtävissä. Valtiot, kansat ja yhteiskunnat kaatuvat omaan mahdottomuuteensa ja kompastelevat alituisesti lisääntyviin sääntöihinsä. Omaa etuaan ajavat valtiopäämiehet sabotoivat maailmaa, eivätkä omalta sokeudeltaan sitä edes näe. Orjuuden hyväksymistä ajetaan valtiotasolla, hieman eri käsittein.
Löytyy soinia, trumpia, aleXia, sekä tietysti omaa suosikkiani Juha Sipilää. Sääli, että Risto Uimonen joutui nimeämään Sipilän elämäkerran tylsästi Juha Sipiläksi - Dostojevski ehti jo viedä Idiootin. Suomessa ajettavalle politiikalle sopisi nimeksi Rikos ja rangaistus - eduskunnassa tehdään rikokset, muut kärsivät rangaistukset.
Oidipuksen keskimmäinen osuus oli kaikessa törkeydessään ja röyhkeydessään erinomainen ja oivaltava. Loistava kappale ja rohkea veto. Työ todella vapauttaa.
Esityksen lopussa pilkahtaa toivo. En tiedä onko sitä todellisuudessa. Olen henkilökohtaisesti hieman menettänyt toivoni ihmisiin. Kaikki sivistys tuntuu olevan päälleliimattua korrektiutta ja kohteliaisuutta, josta ei enää olekaan niin väliä. Fiksultakin vaikuttava ihminen saattaa osoittautua barbaariksi ja vastenmieliseksi ihmisen irvikuvaksi.
Joskus kaikkein selkeimmin näkee silloin, kun ei näe mitään.
"Oispa kaljaa..." / Kuva: Antti Turunen |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti